Siirry pääsisältöön

Hellepilviä ja historiaa - Matkalla Krakovassa ja muualla Puolassa

Porrastreeniä ja vuorenvalloituspettymystä. Kunnon vanhan ajan henkeä saksofonin tahtiin. Hellepilviä, huvia ja historiaa. Siinä sanoja tiivistämään huikaiseva Puolan-matkamme, joka oli enemmän kuin osasi odottaa.



Kesäloma alkaa olla nyt lopuillaan. Tänä vuonna jätimme lomareissun ihan loman ehtoopuolelle, jotta olisi jotain mitä odottaa ja pääsisi vielä vaihtamaan maisemaa juuri ennen töihin paluuta. Krakova oli ollut mielessämme erityisesti siksi, että mieheni halusi vierailla Auschwitzissa, mutta myös minua innosti matka historialliseen kulttuurikaupunkiin. 

Lensimme Helsingistä Krakovaan Finnairin vajaan kahden tunnin aamulennolla ja perillä tuli hengailla kaupungilla ennen kuin pääsimme kirjautumaan hotelliin. Matkalaukut toki veimme hotellin laukkusäilytykseen heti alkuun. 

Hotelliksi varasimme lähellä vanhaakaupunkia sijaitsevan Abella Suites & Apartmentsin, joka kuuluu Artery-hotelliketjuun. Kriteereinämme oli edullinen hinta ja hyvä sijainti. Miellyimme varatessa vanhanaikaiseen tyyliin ja jostain syystä ajattelimme, että pärjäisimme ilman jääkaappia. No, toki pärjäsimmekin, mutta kyllä se jääkaappi vaan tarpeeseen tulee. Ihan jo muoviset vesipullot olisi hyvä saada kylmäsäilytykseen. Kelitkin sattuivat huitelemaan lähellä kolmeakymppiä melkein koko ajan, mikä oli toki hyväkin, sillä lämmöstä pidän. Pilvet pitivät mukavasti huolen, että sää pysyi melko miellyttävänä helteestä huolimatta. 

Hotellin aamupala tarjoiltiin äärimmäisen miellyttävässä paikassa hotellin takana puutarhassa. Tuntui rentouttavalta päästä suurkaupungin vilkkeestä vihreään, kotoisaan pihaan. Kuumina päivinä tosin nautimme aamupalat sisätiloissa, mutta viimeisenä aamuna terassin puolella, missä matkalaukutkin mahtuivat hyvin odottelemaan häiritsemättä ketään. Aamupala oli oikein hyvä.

Hotellihuonettamme koristi Leonardo Da Vincin noin vuonna 1848 maalaaman Nainen ja kärppä -teoksen kopio, vaikka huvitimme tietysti toisiamme päivittelemällä, onkohan tiedossa, että tämä kuuluisa maalaus on juuri meidän hotellihuoneessamme. 


Vuokrasimme auton kolmeksi päiväksi. Koska pyysimme autopaikkaa vasta edellisenä päivänä ennen saapumistamme, hotellilla ei ollut enää autolle tilaa, mutta henkilökunta neuvoi läheisen parkin, joka osoittautuikin helpoksi vaihtoehdoksi. Sw. Filipa-kadun 24h-parkkiin ei ollut pitkä kävelymatka ja vaikka ensinäkemältä hivenen rötisköinen sisäpiha näytti aavistuksen arveluttavalta, tämän helpompaa ei voisi parkkeeraaminen suurkaupungissa olla. Vertaa nyt vaikka Helsinkiin tai Pariisiin, joissa auto on todellinen riesa. Sisäpihan parkkialueen suulla oli nimittäin mies töissä läpi vuorokauden, ja parkin sai ostettua kerralla koko oleskeluajaksi. Kun paikka täyttyi, mies asetti kieltotötsän porttikonkiin, mutta maksaneena asiakkaana pääsimme sisään, kun halusimme. Ja maksukaan ei ollut kummoinen. Tästä juuri pidin Krakovassa, kaupunki tuntui erittäin maanläheiseltä ja helpolta. 

Ainoastaan autovuokraamon löytäminen oli hieman odotettua hankalampaa, sillä navigaattori väitti lähellä olevan parikin vuokraamoa, joita ei ilmeisesti enää ollut. Tulimme kiertäneeksi Galeria Krakovan sivulta pääasemalle ja sieltä vielä neuvoa kysymällä löytyi lopulta pieni vuokraamo, jossa ei myöskään ollut enää suurta valikoimaa vapaana, mutta kuljettajaani miellytti hyvinkin saamamme Audi. 

Yläpuolella on kuva myös Zalew na Piaskach -järvestä, joka on alle 20 kilometrin päässä Krakovan keskustasta. Näimme rannan ja saman järven toisen, kuvaan mahtumattoman rannan, kun olimme saapumassa eräänä iltana automatkalta hotellille. Krakovasta pääsee siis halutessaan myös rannalle, mikä yllätti minut, vaikka uimarengas ei sattunutkaan mukaan. 





Ensimmäinen autoretkemme suuntautui Wielickaan (kuvat yllä), ensin kuuluisalle suolakaivokselle ja sitten kaupungille. Suolakaivoksella pääsimme maan sisään ja reitti kävi melkein porrastreenistä, koska askelmia oli reippaasti. Parkkipaikalla sai alkuun hieman tiirailla, missä suunnassa sisäänkäynti olisi, mutta lopulta se löytyi melko pienen tiirailun jälkeen. Reitti sen sijaan loppui kaupungille niin, että pöllähdimme ovesta ulos kadulle ymmärtämättä yhtään, missä olimme. Kaikki tuntuivat olevan yhtä ymmällään. Navigaattorin avulla saimme toki hajun oikeasta suunnasta, mutta matkaa sisäänkäynnille ja niin ikään parkkipaikalle oli sen verran, että ilman karttapalvelua emme olisi selvinneet. Wielickan kaupunki oli viehättävä ja tunnelmallinen, pyhäiltana erittäin rauhallinen.

Toinen autoretkemme suuntautui Zakopaneen (kuvat alla), jossa olimme perillä joskus iltapäiväaikaan. Tarkoitus oli nousta köysihissivaunulla Kasprowy Wierchille ja patikoida alas. Molempiin suuntiin patikointi ei olisi sopinut aikatauluumme, eikä välttämättä kunnollemmekaan. Vuorenvalloitus jäi kuitenkin haaveeksi, kun juuri sinä päivänä cable car oli epäkunnossa ja poissa käytöstä. Ei ollut tullut mieleenkään katsoa hissiyrityksen Facebook-sivuja, josta tiedon poikkeustilanteesta olisi saanut helposti. Perussivuillakaan puolankielinen varoitusteksti ei osunut silmiin. Seuraavana päivänä sen sijaan tuli sitten nähtyä yrityksen FB:stä, että köysivaunu olisi ollut taas käytössä, mutta meillä oli autovuokran viimeinen päivä ja Auschwitz. Pettymyksestä huolimatta Zakopane oli kiva kohde pyöriä, eli täysin hukkareissua ei tullut.



Ennen Auschwitzin tuhoamisleirialueelle astumista poikkesimme lounaalle kaupungille, eli puolankieliseltä nimeltään Oświęcimiin. La Rossa -niminen ravintola osoittautui paitsi kauniiksi ja erittäin siistiksi, myös ikimuistoiseksi. Paikan Sea salad ei lohta lukuun ottamatta sisältänyt muita mereneläviä, mutta oli paras koskaan nauttimani salaatti, sillä muutoksella, että mustat oliivit annoin jättää muille. Kuva alla, joten tapahtui.

Auschwitzissa ensimmäiset ja viimeiset tunnit oli varattu itsenäisesti kiertäville, mutta koska olimme paikalla parhaaseen päiväaikaan, valittavana ei ollut muuta kuin opastettu kierros, mikä sinänsä oli totta kai antoisa. Reitin pahimpia kohtia olivat minusta valtavat kenkä-, laukku- ja hiusröykkiöt, koska ne loivat synkkien rakennusten sisälle muistot todellisista ihmisistä. Rasvapurkkien joukossa lymysi myös niinkin tavallista tököttiä kuin Niveaa. Kierroksen hintaan sisältyi myös nonstop-bussikyyti valtavalle, toiselle tuhoamisleiripaikalle, jossa ei ollut enää niinkään kierrettävää, mutta piikkilankatannerta silminkantamattomiin. Retki aiheutti hyvin ristiriitaisia tunteita, koska historian tapahtumiin ja paikkoihin tutustuminen on mielenkiintoista, mutta tämä kohde samalla ahdistaa ja hämmentää niin paljon, ettei ole enää varma, haluaako tietää lisää.  



Matkaamme mahtui myös jazz-ilta jazz-klubi uMuniackassa, missä ihastuimme ikihyviksi saksofonin putputtelevaan sointiin. Viimeisenä päivänä kuljimme jalan, ja pienen pätkän myös raitiovaunulla, mikä osoittautuikin jälleen Krakovan näin-helppoa-täällä-on-piirteeksi. Raitiovaunulipun sai ostettua raitiovaunun sisältä automaatista, joten ei tarvinnut muuta kuin astua kyytiin ja maksaa sitten. 

Viimeisen päivän kohde oli Wavelin linna ja linna-alueen katedraali. Linnassa olisi ollut pajon eri kohteita eri hinnoin, mutta päätimme katsoa pari näyttelyä, kivuta torniin ja kiertää katedraalissa (ilmainen), jossa tosin ei saanut kuvata. Sandomierska Tower oli melko kesy, eikä näkymät olleet ihmeelliset. Parempi torni sen sijaan on keskustassa kaupungintalosta ainoa jäljellä oleva osa. Sen portaat ovat todella jyrkät, eli kovin huonoilla tai pienillä jaloilla ei taida päästä ylös. Kunnon askelkyykkykävelyä. Tornin seinät huokuvat historiallista tunnelmaa ja onhan se huippua haukkoa hikeä ylhäällä, mistä myös näkymä kaupungin ylle on kaunis. Yhtä hieno kokemus on varmaankin Mariankirkon torni, mutta lippu sinne tulisi noutaa hyvissä ajoin aamusella, koska päivisin lippuluukulla näkyy sold out -lappu.

En yhtään ihmettele Krakovan mainetta hyvänä kulttuurikohteena. Viiden yön reissumme oli sopivanmittainen, vaikka nähtävää olisi toki riittänyt lisää. Esimerkiksi Schindlerin lista -elokuvan miljöön ohi ajoimme vähän sattumalta, mutta museoon meillä ei siinä kohtaa, tai myöhemminkään, ollut tällä kertaa aikaa. Voi kuitenkin sanoa, että kaikki Krakovassa viettämämme aika oli laadukasta, ja hotellin sängyssä uni olisi maistunut kaupunkireissulle luvattomankin pitkään.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Novellimaraton 17.-18.12.2016

Laimea Stoner, leiskuva Lempi ja muuta kuunneltua

Pasi Lampela: Kirottujen ilot