Annukka Blomberg, Ritva Grönberg, Karri Lämpsä, Mikko Rantaniva, Sari Harju ja Pekka Kekäläinen.
Kuva Sami Tirkkonen.
|
Tämä
oli minulle
– ja uskallan veikata, että monelle muullekin. Heti ablodien vaiettua kuulin nuoren naisen kiittelevän tovereitaan teatterireissusta. Pitkästä aikaa huomasin viihtyväni uuden tarinan parissa niin hyvin, että mieleni jää punomaan hahmoille tulevaisuutta. Tekonaurua ei tarvitse virittää, enkä tällä kertaa esityksen jälkeen pysty laskemaan, montako kertaa nauroin.
– ja uskallan veikata, että monelle muullekin. Heti ablodien vaiettua kuulin nuoren naisen kiittelevän tovereitaan teatterireissusta. Pitkästä aikaa huomasin viihtyväni uuden tarinan parissa niin hyvin, että mieleni jää punomaan hahmoille tulevaisuutta. Tekonaurua ei tarvitse virittää, enkä tällä kertaa esityksen jälkeen pysty laskemaan, montako kertaa nauroin.
Ihmissuhdedraaman
ja komedian sekoittaminen ei liene helpoimpia pyrintöjä, mutta
Kari Heiskasen teksti ja Jukka Keinosen ohjaus sai imemään herkeämättä jokaikisen vuorosanan ja
ilmeen. Vuorovaikutuksen komiikka kun on huumorin kingi. Paljastukset,
valheet ja selitykset vyöryvät tykistön lailla. Miten itsekäs ja
pieni onkaan ihminen. Kyllä siinä kieltämättä ihan hävettää
ihmisen puolesta. Ja varmaankin juuri siksi esitys tuntuu omissa
nahoissa. Oi meitä. Niin kovasti yritämme tehdä
elämästämme itsellemme hyvää, olla jotakin ja saada jotakin.
Minä
olen mies, jonka elämässä ei tapahdu tällaista!
Joonaksen (Pekka Kekäläinen) vuorosana karauttaa kuuluviin, kuinka vaikeaa voi olla hyväksyä
vallitsevat, epähienot tapahtumat omaan elämään kuuluviksi
todellisiksi kokemuksiksi. Omaa egoa tulee katsottua väliin täysin
vastakkaisesta suunnasta kuin se muinainen J. Karjalaisen mies jolle ei koskaan tapahdu
mitään. Eipä olekaan niin yksiselitteistä, mitä
ihminen saa ja voi ihmiselle tehdä.
Kuva Sami Tirkkonen. |
Maksulliset
naiset tai viinanjuonti tarinan
elementteinä eivät yleensä kuulu arvostamaani kerronnan kuvastoon, mutta
aidonoloisen – ruman – ihmissuhdesekoilun vuoksi voinen nyt kestää
niitäkin. Kaiken kattavaa vapautta vaativa Ella (Sari Harju) nousee
parrasvaloihin ja ilmentää myös sitä, kuinka helposti yksi jos
toinenkin on hetkellisen nautinnon perään. Vaikkakin
myös ylärakennetta on kuulemma esiintynyt, jos nyt Aaron (Karri Lämpsä) sanoista ottaa tolkkua.
Elokuvan
avulla tuntojaan välittävä taiteellinen Martti nousee
suosikikseni. Hänen keinonsa omien virheiden korjaamiseksi paljastuvat katsojalle hiljalleen, ja hienointa on, että yritystä tyrityn muovaamiseksi vielä on, vaikka soppa onkin sattumista täysi. Kyllä sieltä alta sydänkin pilkottaa. Mikko Rantanivan työ
Marttina miellyttää kovasti. Puoliso Katariina (Ritva Grönberg) on myös mielenkiintoinen.
Räväkän kuoren ja sanavalmiin suun lomasta putkahtelee herkkyyden
tuisketta. Toisaalta myös näytelmän koomisimmat repliikit kuullaan
melko tyypilliseen tapaan juuri naisten suusta.
Sanailu siitä, etteikö Hannaa (Annukka Blomberg) huolittaisi ilotytöksi, kohoaa irvokkuuden huipuksi, mutta
yhtä aikaa hyvin ilmeiseksi esimerkiksi siitä, miten kovasti
haluamme kelvata muille. Sanankeräilymuistot luonnollisesti naurattavat
tällaista fennistiä ehkä vielä piirun verran keskivertokatsojaa
enemmän, ja eihän kaikkien niitä väitöskirjoja
tarvitsekaan tehdä. Ammatillisen uran jääminen haaveeksi ei
kuitenkaan ole Hannan murheista suurin. Hienoin hetki
esityksessä on nöyrtymisen ja avautumisen hetki: raskaiden asioiden
elokuvakäsittely saa jatkua. Markun taiteellinen kuvakäsikirjoitus tuo
näytelmään aivan uuden kerronnan tason, jonka kautta henkilöt pääsevät
peilaamaan tuntojaan. Tarina saa myös yhden ehkä hieman
arvattavankin ratkaisunsa juuri käsikirjoituksen lopetuksessa.
Kaksinaamaisen
poliitikon ohella tarinan, ei suinkaan lavatyöskentelyn, valjuimmaksi hahmoksi jää lopulta Aaro, joka
hätäpäissään määrittelee sananvapauden omien tarpeidensa
kautta ja kuitenkin onneksi, vaikka hyvin perinteisesti, lopussa heltyy huomaamaan, mikä elämässä on
tärkeintä. Kaikki henkilöt ovat omalla tavallaan pieniä ja siksi
hyviä, mutta estradi on eittämättä naisten – ei vähiten
tajunnanräjäyttävässä naulapyssykohtauksessa, joka suorastaan
kumauttaa yleisöä.
Kuva Sami Tirkkonen. |
Yksi halusta, toinen rakkaudesta
Kuopion kaupunginteatterin Maria-näyttämö
Ensi-ilta 8.2.2017
Blogiyhteistyö Kuopion kaupunginteatterin kanssa
Kuopion kaupunginteatterin Maria-näyttämö
Ensi-ilta 8.2.2017
Blogiyhteistyö Kuopion kaupunginteatterin kanssa
Olipa hyvä arvio! Tällasia kun saisi lukea myös painetusta lehdestä. Pidän tavastasi kirjoittaa ja tulkita. Kiitos. :)
VastaaPoistaKiitos itsellesi, mukava kuulla! :)
Poista