Lainatuimpien kirjojen kanssa tahtoo käydä niin, että ne lukee vasta jälkijunassa, ellei satu
ostamaan teosta tuoreeltaan. Lukee Neljäntienristeystä (2014,) kun Lopotti (2016) jo lopottaa
menemään. Tommi Kinnusen esikoisromaani auttaa näkemään elämän samalla tavoin laajasta
sukupolvinäkökulmasta kuin talvella tekemäni mummon elämäkertahaastattelu, jonka myötä sain
talletettua eri vuosikymmeniin kytkeytyviä sukumuistoja ja historian vuosikymmenet alkoivat elää
mielessä ennenkokemattomalla tavalla.
Kinnusen romaanissa Marian, Lahjan, Onnin ja Kaarinan elämää valotetaan siitä näkökulmasta,
miten he vaikuttavat toistensa elämänkudelmaan. Luonne ja valinnat vaikuttavat. Jokaisella on omat
vaikeutensa, mutta keskenään niitä ei jaeta. Arjen ahavoittamia yhdistää tietynlainen yksinäinen
taistelu. Ihmiset kietoutuvat rakennuksiin, niiden seiniin ja seinien sallimaan piilopaikkaan, jossa
kipuilla yksin.
Kenenkään epäonnisuuteen ei koskaan viitata eikä vastoinkäymisistä puhuta edes perheen sisällä.
Kun kenenkään taakkaa ei jaeta tai pulmia ei edes mainita ääneen, ei niille voi hakea ratkaisuja.
(Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys, 2014)
Kätilö Maria haluaa katkaista epäilijöiden puheet ja näyttää oman kykeneväisyytensä laajentamalla
taloa pituussuunnassa huone toisensa jälkeen. Elämän ehtoopuolen huononivelinen vanhus viettää
syvällä talon uumenissa, kellarissa, josta ei enää jaksa nousta rappuja ylös. Marian tyttären miniää,
Kaarinaa, taas keljuttaa toisen talossa asuminen. Tuntuu kuin pitäisi elää toisen alaisena, ja
jalansijaa täytyy aika ajoin tavoitella, muun muassa anopin ruokakomeron hajottamisella oman
jääkaapin tieltä. Onnille talon ja mökin rakentaminen on ahdistuksen pakokeino. Jos jollekin valmis
tupa on päämäärä, unelmista suurin ja saavutuksista tärkein, ei Onnille. Kuvittelemalla ihmisiä
tuleviin huoneisiin perheenisä pyrkii järjestämään elämäänsä, tekemällä vaimentamaan piinaavat
ajatuksensa. Lattiat ja seinät kätkevät Onninkin traagiset vaiheet esineineen päivineen.
Mielenkiintoisin yksilö on Lahja, joka on kaikkein huonoin jakamaan omia tunteitaan. Suru,
katkeruus, yksinäisyys ja häpeä purkautuvat ajoittain räjähdyksenä rumiksi sanoiksi, riidoiksi ja ylimielisyydeksi, kun sisäinen piina käy liian suureksi. Lahja on ääripäiden ihminen. Hänestä saa
ensin käsityksen rempseänä ja vahvana naisena, mutta todellisuudessa hän ei hallitse omaa
elämäänsä, vaan ajautuu tilanteista toisiin. Äiti-tytärsuhteella lienee osansa Lahjan luonteessa, ja
luonnollisesti naisen arkeen vaikuttaa ratkaisevasti aviomies Onnin elämänkohtalo.
Sukupolvien ketju on ihmeellinen. Tietyt asiat kiertävät, tietyistä on pakko päästä irti, jos se vain on
mahdollista. Perin isältäni paljon, mutten esimerkiksi tinkimiskykyä. Asuntolainan ehdot olisivat
hyvin erilaiset, ellen olisi tavannut tinkijäverta paikallisella terassilla. Tietynlaisen Lahjaa
muistuttavan vaikeuden puhua tunteista perin, enkä ole siitä lainkaan ylpeä. Juuri siksi teos
kouraisee. Yhtä aikaa se muistuttaa avoimuuden ja luottamuksen merkityksestä ihmissuhteissa,
varoittelee patoamasta synkkiä syntyjä ja lohduttaa, ettei tämäkään ole yksityistä ja ainutkertaista.
Tätä on elämä. Tulee sama fiilis, kun puolison huokaukseen mä oon hukassa saa vastata, että ihana
kuulla, sillä niin minäkin. Neljäntienristeys vahvistaa uskoa siihen, että muiden kanssa oleminen on
sitä tärkeintä. Että sekalaisessa harmin ja ilon keitoksessa merkityksellisintä on nimenomaan se ilo
silloin, kun ystävä pistäytyy visiitille juuri kun pitäisi keskittyä johonkin omaan askareeseen.
Romaani luotaa kysymyksistä keskeisintä, elämän tarkoitusta. Onko se maailman täyttäminen,
nöyränä eläminen tai muiden kunnioittaminen? Maria päästää uutta elämää maailmaan, muttei itse
perusta perhettä sen lisäksi että synnyttää Lahjan. Muille perheen perustaminen on itsestäänselvä
toive – niin myös sokealle Helenalle – mutta kaikille äitiys ei suinkaan ole kuin heinänteko. Tämä ei johdu jahkailemisesta, vaan vaikeudesta avata sisimpänsä.
Henkilökuvauksen jakaminen vuorotellen jokaiselle saa toden totta haluamaan lukea teoksen
uudelleen heti viimeisen sivun käännyttyä – yksityiskohtia jää huomaamatta, kun
vuosikymmenet käydään läpi henkilöittäin. Neljän tien risteämisen pääkohdat toki näkyvät selvästi
ja aika näyttäytyy uusista ulottuvuuksista, kun sitä luetaan kudelmana eri sukupolvien historiaa.
Lukija sukeltaa nelkytlukuun tai rauhan ja rakkauden aikaan eri vinkkeleistä sen mukaan, kenen
elämässä mennään. Ja kaikesta huolimatta jokainen elämä on kuitenkin tärkeä sillä ainutlaatuisella tavalla, joka käy ilmi
Markku Envallin fragmenttikokoelmankin (2016) palasesta:
– –
Ei ole muuta ikuista kuin aika.
Usko oksastaa siihen elämän.
Ikuisen symmetriset osat: aika jona et ollut, ja aika jona
et enää ole.
Kolmas osa on sinun hetkesi, sillä kosketat ikuista.
– –
(Markku Envall: Paperihaarniska, 2016)
Tommi Kinnunen on kyllä taitava kertoja.
VastaaPoistaNiin on! :)
VastaaPoista